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Letting the Dust Settle: Postwar Housing Landscapes in East and West Germany - Sonja Dümpelmann (LMU Munich)
Grappling with urban reconstruction after the heavy air raids that had destroyed many urban centers during the Second World War, architects, planners, and landscape architects in East and West Germany engaged in designing new neighborhoods and community spaces for a “new society.” On either side of the Iron Curtain, model urban neighborhoods were built to exhibit, promote, and test new forms of architecture, landscape, and urban design that could accommodate, foster, and shape their purported new societies. However, although reconstruction provided both countries with an opportunity to distance themselves from the planning solutions propagated by the Nazis, postwar housing landscapes were characterized by the continuity not only of persona but also of ideologies and design paradigms. This paper juxtaposes designs for housing landscapes in East and West Germany, showing how they variously built upon an early twentieth-century rational technoscientific approach towards nature, and the contemporary romantic idea of forging a harmonious bond between humans and nonhuman nature.
Laisser la poussière s'installer : Les paysages résidentiels de l'après-guerre en Allemagne de l'Est et de l'Ouest
Aux prises avec la reconstruction urbaine après les violents raids aériens qui ont détruit de nombreux centres urbains pendant la Seconde Guerre mondiale, les architectes, les urbanistes et les architectes paysagistes d'Allemagne de l'Est et de l'Ouest s'emploient à concevoir de nouveaux quartiers et espaces communautaires pour une "nouvelle société". De part et d'autre du Rideau de Fer, des quartiers urbains modèles sont construits pour exposer, promouvoir et tester de nouvelles formes d'architecture, de paysage et d'aménagement urbain susceptibles d'accueillir, d'encourager et de façonner leurs prétendues nouvelles sociétés. Bien que la reconstruction ait donné aux deux pays l'occasion de se distancer des solutions de planification propagées par les Nazis, les paysages de logement d'après-guerre se caractérisent par la continuité non seulement des paradigmes d'image, mais aussi des idéologies et des modèles de conception. Cet article juxtapose des projets de paysages résidentiels en Allemagne de l'Est et de l'Ouest, montrant comment ils sont construits tantôt sur une approche technoscientifique rationnelle du début du XXe siècle vis-à-vis de la nature, tantôt sur l'idée romantique contemporaine de forger un lien harmonieux entre l'homme et la nature non humaine.
Günther Grzimek, Olympiapark, Munich, 1972. (Photo: Ludwig Dümpelmann)
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