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Art and Ecology: Exchanges in the Landscapes of Francisco Caldeira Cabral and Roberto Burle Marx - Cristina Castel-Branco (Lisbon University, Institut Européen des Jardins & Paysages)
Shortly before the outbreak of the Second World War, Francisco Caldeira Cabral (1908-1992) graduated from the landscape architecture program in Berlin to became Portugal’s first true professional landscape architect. His foreign study In Germany and other countries introduced him to methods and ideas then unavailable in his own country. After returning to Lisbon, in 1942 Caldeira Cabral opened an independent professional practice, and thereafter established Portugal’s first professional landscape architecture degree program, from which hundreds of landscape professional would graduate. Increasing his professional network, he became president of the recently organized International Federation of Landscape Architects, and with his disciples nurtured strong links with other countries in Europe, Brazil, the United States, and Japan.
Influenced by Portuguese traditions, during the 1940s Roberto Burle Marx (1909-1994) began to modify his designs and the materials of which they were made. Long an admirer of the gardens of Portugal, he imported to Brazil the traditional azulejos (glazed tiles), water “mirrors,” black-and-white calçada portuguesa paving, and the practice of using stones from former church façades. Adapted to tropical conditions they became the iconic features of his exceptional modernist gardens. Supported by the pioneering work of Brazilian ecologists and botanists, his landscapes also reflect the landscape architect’s efforts to save the vegetation of the Amazon: the first evidence of ecological concerns expressed in the landscape architecture of Brazil.
Caldeira Cabral and Burle Marx were friends and colleagues, and perhaps had some influence over one another through their exchanges. Although Burle Marx is known primarily for his art and forms, both he and Caldeira Cabral pioneered the use of the ecological principles in their landscape designs, aided to some degree by the exchange of professional ideas internationally.
Art et écologie : Les échanges dans les paysages de Francisco Caldeira Cabral et Roberto Burle Marx
Peu avant le début de la Seconde Guerre mondiale, Francisco Caldeira Cabral (1908-1992) obtient son diplôme d'architecte paysagiste à Berlin et devient le premier véritable architecte paysagiste professionnel du Portugal. Ses études à l'étranger, en Allemagne et dans d'autres pays, lui permettent de découvrir des méthodes et des idées encore inconnues dans son propre pays. De retour à Lisbonne, Caldeira Cabral s'installe à son compte en 1942 et crée le premier programme académique d'architecture du paysage au Portugal, dont des centaines de professionnels du paysage sortiront diplômés. Développant son réseau professionnel, il devient président de la Fédération internationale des architectes paysagistes, qui vient d'être créée, et, avec ses disciples, entretient des liens étroits avec d'autres pays d'Europe, le Brésil, les États-Unis et le Japon.
Influencé par les traditions portugaises, Roberto Burle Marx (1909-1994) commence, dans les années 1940, à modifier ses projets et les matériaux qui les composent. Admirateur de longue date des jardins du Portugal, il importe au Brésil les traditionnels azulejos (tuiles vernissées), les "miroirs" d'eau, le pavage typique noir et blanc de la calçada portuguesa, ainsi que l'utilisation de pierres provenant de façades d'anciennes églises. Adaptés aux conditions tropicales, ces éléments sont devenus les emblèmes de ses jardins modernistes exceptionnels. Soutenus par le travail de pionnier des écologistes et botanistes brésiliens, ses paysages reflètent également les efforts de l'architecte paysagiste pour sauver la végétation de l'Amazonie : première preuve des préoccupations écologiques exprimées dans l'architecture du paysage au Brésil.
Caldeira Cabral et Burle Marx, amis et collègues, ont peut-être eu une certaine influence l'un sur l'autre grâce à leurs échanges. Bien que Burle Marx soit surtout connu pour son art et ses formes, lui et Caldeira Cabral ont tous deux été les premiers à utiliser les principes écologiques dans leurs conceptions paysagères, aidés dans une certaine mesure par l'échange d'idées professionnelles à l'échelle internationale.
Porcinai, Pietro, Villa Bonomi (Ratti), Como, Italy, 1958, Photo, Marc Treib
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